Wednesday, 22 March 2017
Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia(SKMM) sedia mengambil tindakan ke atas mana-mana syarikat telekomunikasi yang mengenakan 'Hidden Charges'atau caj tersembunyi tanpa pengetahuan pelanggan mereka.
Timbalan Menteri Komunikasi Dan Multimedia, Dato' Jailani Johari berkata, namun begitu beliau menasihatkan kepada para pelanggan supaya jangan mengambil mudah setiap perjanjian dengan syarikat Telco apabila mendapatkan perkhidmatan mereka.
"Sebagai pelanggan, baca dengan teliti perjanjian yang tertulis dan kaji apa yang ada dalam kandungannya.
"Tapi mungkin disebabkan tulisan yang terlalu kecil menyebabkan pelanggan tidak mengendahkannya. Saya minta kepada pihak pemberi perkhidmatan ini, ianya (tulisan)diperbesarkan bagi memudahkan orang ramai membaca terlebih dahulu sebelum mereka melanggan,"kata Jailani.
Beliau berkata demikian kepada pemberita di sidang media Majlis Perasmian Penutup Satu Komuniti Satu JPJ Daerah Hulu Terengganu di Dewan Majlis Daerah HuluTerengganu,Kuala Berang, hari ini.
Jelasnya lagi, pihak penyedia perkhidmatan juga perlu menggunakan bahasa yang lebih mudah dalam surat perjanjian kerana jika terlalu teknikal ianya sukar diterima oleh pelanggan.
"Syarikat telekomunikasi juga boleh membuat khidmat penerangan kepada pelanggan sebelum mereka melanggannya kerana jika sudah menandatangani perjanjian, adalah sukar untuk membuat aduan.
"Saya tak salahkan mana-mana pihak sebenarnya mungkin silap pelanggan itu sendiri yang tidak membaca dengan baik kandungan perjanjian yang tercatat...jadi nasihat saya tolong lihat dan baca terlebih dahulu,"katanya.
Menurut Jailani lagi, jika tiada tindakan susulan dibuat ke atas aduan tersebut, pelanggan boleh membuat aduan kepada Biro Aduan SKMM untuk tindakan seterusnya.
Pada awal Januari baru-baru ini, seorang lelaki tidak berpuas hati apabila sebuah syarikat telekomunikasi menolak sejumlah wang yang agak besar dari kad kreditnya, walhal sepatutnya tiada penolakan.
Bagaimanapun, kes tersebut selesai secara damai apabila pihak Telco tersebut bersetuju untuk berbincang dan mendengar masalah pelanggannya itu.
Dan kes terbaru pula, seorang lelaki yang tidak dapat menahan kemarahannya selepas kredit telefon prabayarnya susut RM4 setiap hari bertindak memecahkan pintu kaca dan beberapa telefon bimbit di dua cawangan kedai sebuah syarikat telekomunikasi di Sibu, Sarawak. - teganukite.net
Related Posts:
Terengganu Catat 2,475 Penduduk Terlibat Banjir Gelombang Pertama Banjir gelombang pertama yang berlaku sepanjang sembilan hari, mulai 27 November hingga 5 Disember yang lalu melibatkan 2,475 orang membabitkan 822 keluarga. Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Malaysia… Read More
PAU 2017 : Menu Tradisional Terengganu Untuk Petugas Media Petugas media yang bertugas sempena Perhimpunan Agung UMNO 2017 teruja apabila dihidangkan dengan menu istimewa dari Terengganu yang dibawa khas untuk mereka.Sebanyak 1,000 bungkus nasi dagang dan keropok lekor sejuk beku … Read More
PAU 2017 : Songket Terengganu Kekal Jadi Tumpuan Pengarah Urusan Manang Songket, Wan Manang Wan Awang Kelainan dan kehalusan songket Terengganu kekal mendapat perhatian di Persidangan Agung UMNO (PAU) 2017 di PWTC, Kuala Lumpur.Pengarah Urusan Manang Songket Sdn Bhd, … Read More
Kampung Ladang Dan Telaga Papan Katalis Pembangunan Hab Digital Pantai Timur Kampung Ladang di pusat Bandar Raya Kuala Terengganu dan Telaga Papan di Setiu bakal menjadi katalis pembangunan hab digital di Pantai Timur, tidak lama lagi.Projek di Kampung Ladang yang menelan belanja RM10 juta dijangka… Read More
Semakan Permohonan SBP Imtiaz YT Bermula 30 November Ini Semakan pusat ujian kemasukan ke tingkatan 1 Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan semakan kemasukan ke Sekolah Menengah Imtiaz Yayasan Terengganu (YT) bagi tahun 2018 boleh dibuat bagi menduduki ujian kelayakan. Pengarah … Read More