Wednesday, 22 March 2017


Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia(SKMM) sedia mengambil tindakan ke atas mana-mana syarikat telekomunikasi yang mengenakan 'Hidden Charges'atau caj tersembunyi tanpa pengetahuan pelanggan mereka.

Timbalan Menteri Komunikasi Dan Multimedia, Dato' Jailani Johari berkata, namun begitu beliau menasihatkan kepada para pelanggan supaya jangan mengambil mudah setiap perjanjian dengan syarikat Telco apabila mendapatkan perkhidmatan mereka.

"Sebagai pelanggan, baca dengan teliti perjanjian yang tertulis dan kaji apa yang ada dalam kandungannya.

"Tapi mungkin disebabkan tulisan yang terlalu kecil menyebabkan pelanggan tidak mengendahkannya. Saya minta kepada pihak pemberi perkhidmatan ini, ianya (tulisan)diperbesarkan bagi memudahkan orang ramai membaca terlebih dahulu sebelum mereka melanggan,"kata Jailani.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di sidang media Majlis Perasmian Penutup Satu Komuniti Satu JPJ Daerah Hulu Terengganu di Dewan Majlis Daerah HuluTerengganu,Kuala Berang, hari ini.

Jelasnya lagi, pihak penyedia perkhidmatan juga perlu menggunakan bahasa yang lebih mudah dalam surat perjanjian kerana jika terlalu teknikal ianya sukar diterima oleh pelanggan.

"Syarikat telekomunikasi juga boleh membuat khidmat penerangan kepada pelanggan sebelum mereka melanggannya kerana jika sudah menandatangani perjanjian, adalah sukar untuk membuat aduan.

"Saya tak salahkan mana-mana pihak sebenarnya mungkin silap pelanggan itu sendiri yang tidak membaca dengan baik kandungan perjanjian yang tercatat...jadi nasihat saya tolong lihat dan baca terlebih dahulu,"katanya.

Menurut Jailani lagi, jika tiada tindakan susulan dibuat ke atas aduan tersebut, pelanggan boleh membuat aduan kepada Biro Aduan SKMM untuk tindakan seterusnya.

Pada awal Januari baru-baru ini, seorang lelaki tidak berpuas hati apabila sebuah syarikat telekomunikasi menolak sejumlah wang yang agak besar dari kad kreditnya, walhal sepatutnya tiada penolakan.

Bagaimanapun, kes tersebut selesai secara damai apabila pihak Telco tersebut bersetuju untuk berbincang dan mendengar masalah pelanggannya itu.

Dan kes terbaru pula, seorang lelaki yang tidak dapat menahan kemarahannya selepas kredit telefon prabayarnya susut RM4 setiap hari bertindak memecahkan pintu kaca dan beberapa telefon bimbit di dua cawangan kedai sebuah syarikat telekomunikasi di Sibu, Sarawak. - teganukite.net

Related Posts:

  • TDM Buka Kilang Baja Bio-Organik Automasi Pertama Di Malaysia Ahmad Samsuri melihat pokok lada yang menggunakan baja TDMBIO. Foto Tengku Syamim Tengku Ismail  TDM Berhad anak syarikat milik kerajaan negeri yang berteraskan industri kelapa sawit melakar satu lagi sejarah perkem… Read More
  • `Jangan Beritahu Saya Isteri Menteri Besar' - MB “Pesanan saya kepada beliau supaya pergi (Pejabat Pendidikan Daerah Kuala Terengganu) sebagai rakyat dan jangan pergi beritahu saya isteri Menteri Besar, tentulah mendapat layan `first class’. Pergi sebagai rakyat bias… Read More
  • Bomba Iktiraf Pemanggil Pertama KBC Terbakar Nurul Najihah  Seorang wanita tidak menyangka akan diberikan penghargaan oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) apabila menjadi pemanggil pertama bagi melaporkan kejadian kebakaran tangki minyak mentah Ke… Read More
  • Sasaran PITAS 2030 Realistik Ahmad Samsuri ketika berucap di Majlis Ucap Negeri Terengganu Tahun 2018 di Dewan Besar, Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini. Foto Oleh: Harish Fadzillah Abu Kasim Menteri Besar, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar menyifat… Read More
  • UniSZA, MAIDAM Bantu Lebih 1,000 Penuntut Miskin Pengurus BIMB,Wan Rosita menyerahkan sumbangan zakat kepada Naib Canselor UniSZA, Dato' Dr Ahmad Zubaidi sambil disaksikan oleh Yang Dipertua MAIDAM, Dato' Osman Muda  Lebih 1,000 penuntut UniSZA bagi kategori miskin … Read More

Demi Masa

AHAD, 16 Mac 2018
11:50 PM

Kategori Artikel

Arkib Blog

Jumlah Pelawat

74675
1TeCC. Powered by Blogger.

Makluman

Promosi

Artikel Pilihan