Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Wan Nawawi Wan Ismail ketika berucap sempena Perhimpunan Bulanan Wisma Darul Iman (WDI), di Dewan Besar WDI, pagi ini. Foto Oleh: Zulkifli Putra
Penjawat awam dari semua agensi dan jabatan kerajaan di negeri ini harus mengamalkan sikap terbuka dalam menerima setiap maklum balas rakyat bagi mengelak terhakisnya keyakinan orang ramai terhadap organisasi kerajaan.
Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Wan Nawawi Wan Ismail berkata, budaya berkenaan penting bagi memperbaiki dan menambahbaik perkhidmatan yang ditawarkan selaras dengan transformasi perkhidmatan awam.
Katanya, antara faktor yang menyebabkan kepercayaan orang awam terhadap kakitangan kerajaan semakin hilang adalah berpunca daripada sikap negatif dalam diri segelintir penjawat awam itu sendiri.
“Saya menyeru kepada semua penjawat awam, carilah jalan untuk mengikis ruang-ruang kehilangan krisis keyakinan ini pada masyarakat.
“Kita seharusnya perlu lebih pandai melayani pelanggan dan menjawab setiap persoalan mereka dengan berhemah. Beritahulah perkara yang betul, apa sebenarnya yang berlaku serta berani berhadapan dengan mereka dan jangan cuba melarikan diri,” ujarnya.
Beliau berkata demikian ketika berucap sempena Perhimpunan Bulanan Wisma Darul Iman (WDI), di Dewan Besar WDI, Kuala Terengganu, pagi ini
Turut hadir, Pegawai Kewangan Negeri, Dato’ A. Rahim Jusoh; Pengarah Tanah dan Galian Negeri, Dato’ Mohamad Kamil Othman; Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Dato’ Abdul Rahman Yahya dan Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan) Zainal Abidin Hussin.
Pada majlis tersebut, beliau turut menyempurnakan majlis penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang bulanan kepada kakitangan WDI untuk Julai hingga November.
Sementara itu menurut Wan Nawawi, dalam usaha mewujudkan sebuah organisasi yang berpaksikan pengetahuan, mulai tahun hadapan kakitangan awam negeri ini akan dinilai berasaskan kepada peningkatan prestasi masing-masing.
“Dalam konteks ini, kita akan berhadapan dengan satu situasi di mana siapa cepat dia dapat, siapa pandai dia (mendapat) lebih dan siapa yang kreatif dia akan maju ke depan.
‘Kita akan terapkan sifat kerja untuk berlawan menjadi yang terbaik dan sebagai penjawat awam seharusnya perlu melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu yang ada,” ujarnya.
Wan Nawawi berkata, selain patuh kepada arahan tugas dan menepati masa, ciri-ciri yang perlu ada di kalangan penjawat awam yang berwibawa juga adalah perlu mesra pelanggan serta melemparkan senyuman tanpa mengira dengan siapa kita berurusan. - teganukite.net
|
Monday, 5 December 2016
Related Posts:
Pelajar Madrasah Moden Besut Berbuka Bersama Keluarga Di Padang Sekolah Pelajar Madrasah Moden MAIDAM Besut berbuka puasa di padang sekolah. Foto oleh Mohamad Ishak Seramai 500 pelajar Madrasah Moden Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) Besut di Kampung Padang Landak, … Read More
Penjawat Awam Perlu Jaga Intergriti Masa Menteri Besar menyempurnakan majlis penyerahan tugas antara Wan Nawawi dan A Rahman. Foto Harish Fadzlillah Kassim Penjawat awam di negeri ini diingatkan supaya sentiasa menjaga intergriti masa dan bukannya bersik… Read More
Kerajaan Negeri Kaji Semula Projek Terbengkalai Ahmad Samsuri berkata sesuatu kepada pemberita selepas menyempurnakan Majlis Penyampaian Sumbangan Raya 2018 anjuran Muaz Force Sdn Bhd di pasar raya Mydin Mall, Gong Badak, hari ini. Foto Oleh: Harish Fadzillah Abu Kasim … Read More
Terengganu Sasar Jadi Koridor Pelancongan Islam Antarabangsa Kerajaan negeri mensasarkan untuk menjadikan Terengganu sebagai Koridor Pelancongan Islam Antarabangsa dan Hab Industri Batik Dunia sekaligus membangunkan industri pelancongan dan sokongan pelancongan di negeri ini.Menteri … Read More
Muaz Force Sumbang Pakaian Raya Kepada Kakitangan Ahmad Samsuri menyarungkan baju melayu kepada kepada seorang kanak-kanak sempena Majlis Sumbangan Pakaian Raya Di Mydin Mall Gong Badak, hari ini. Foto Oleh: Harish Fadzillah Abu Kasim Syarikat perkhidmatan kawalan keselam… Read More